söndag 20 mars 2011
Boeings senaste och största passagerarplan 747-8 Intecontinental lyfte för första gången
21:02 |
Upplagd av
The Transport Blogger |
Redigera inlägg
novair.com skriver idag om att Boeings senaste och största passagerarplan lyfte för första gången från Everetts Paine Field i Seattle söndag kl 09:58 lokal tid.
Den fösta tesflygningen med Boeings 747-8 Intercontinental, målad i orange och vitt med går och guldfärgade stripes, ska korsa staten Washington i ca 4 till 5 timmar innan landningen sker på Boeing Field in Seattle. Landningen, som kan följas live på denna länken, har inte skett då detta skrivs men video från starten finns redan utlagd.
När planet rullade ut på startbanan, var initialerna JFS synlig på noshjulsluckan. Det är för att hedra Joe Sutter, chefsingenjör på det ursprungliga 747-programmet, som fyller 90 denna månad.
Trots att det 467-sitsiga planet har sålt långsamt hitintills så är den första flygningen början på vad Boeing tror kommer att bli ett framgångsrikt försäljningsår. Tidigare denna månad beställde Air China fem 747-8 vilket innebär att totalt finns det 38 beställningar för passagerar versionen 74 för fraktversion.
Hälften av Boeings order i år väntas bli på widebody flygplan – inklusive jumbojetten säger Boeing i kontrast till att förra året utgjordes 80 procent av Boeings beställningar på 737 modellen.
En 747-8 Intercontinental har ett listpris på 317 millioner USD men stora rabatter är standard och flygplanets verkliga marknadspriset upskattas till ca $ 166 milllion USD.
Flygplanets längd på 250 meter gör det till det längsta passagerarplanet med ett vingspann på 76,25 meter vilket är 0,91 meter längre än Airbus 380. Den första versionen av 747 flög 1969.
Mer om B747-8 på wikipedia.
Den fösta tesflygningen med Boeings 747-8 Intercontinental, målad i orange och vitt med går och guldfärgade stripes, ska korsa staten Washington i ca 4 till 5 timmar innan landningen sker på Boeing Field in Seattle. Landningen, som kan följas live på denna länken, har inte skett då detta skrivs men video från starten finns redan utlagd.
När planet rullade ut på startbanan, var initialerna JFS synlig på noshjulsluckan. Det är för att hedra Joe Sutter, chefsingenjör på det ursprungliga 747-programmet, som fyller 90 denna månad.
Trots att det 467-sitsiga planet har sålt långsamt hitintills så är den första flygningen början på vad Boeing tror kommer att bli ett framgångsrikt försäljningsår. Tidigare denna månad beställde Air China fem 747-8 vilket innebär att totalt finns det 38 beställningar för passagerar versionen 74 för fraktversion.
Hälften av Boeings order i år väntas bli på widebody flygplan – inklusive jumbojetten säger Boeing i kontrast till att förra året utgjordes 80 procent av Boeings beställningar på 737 modellen.
En 747-8 Intercontinental har ett listpris på 317 millioner USD men stora rabatter är standard och flygplanets verkliga marknadspriset upskattas till ca $ 166 milllion USD.
Flygplanets längd på 250 meter gör det till det längsta passagerarplanet med ett vingspann på 76,25 meter vilket är 0,91 meter längre än Airbus 380. Den första versionen av 747 flög 1969.
Mer om B747-8 på wikipedia.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Etiketter
- Libyen (8)
- Evakuering (7)
- Flyg (6)
- Air France (4)
- Boeing (4)
- MEDEVAC (4)
- UD (4)
- A330 (3)
- C-130 (3)
- Haveri (3)
- NATO (3)
- NFZ (3)
- No Fly Zone (3)
- Transporter (3)
- AF447 (2)
- Ambulansflyg (2)
- B747-8 (2)
- Egypten (2)
- FM (2)
- Gripen (2)
- Hercules (2)
- Krisberedskap (2)
- MSB (2)
- Olycka (2)
- Patientsäkerhet (2)
- SNAM (2)
- Testflight (2)
- A380 (1)
- Airbus (1)
- Ambulanshelikopter (1)
- Anders Jallai (1)
- Aska (1)
- Bildt (1)
- Billström (1)
- CFL (1)
- CRJ (1)
- Carl Bildt (1)
- Cessna (1)
- Delta (1)
- EAW (1)
- EC-130J (1)
- EU (1)
- Eyjafjallajökull (1)
- FFK (1)
- FL 01 (1)
- Flygenhet 66 (1)
- Grimsvötn (1)
- HEMS (1)
- Helikopterutredning (1)
- Island (1)
- Japan (1)
- Luftfartsverket (1)
- Luftrum (1)
- Lästips (1)
- Lågprisflyg (1)
- MIC (1)
- Malta (1)
- Mikael Holmström (1)
- NBC Today Show (1)
- NBG (1)
- Neutralitet (1)
- New York (1)
- Palme mordet (1)
- Pitotrör (1)
- Premiärflygning (1)
- Ryanair (1)
- Räddningstjänstmekanismen (1)
- Rök (1)
- SKL Helikopterprojekt (1)
- Security Council Resolution 1973 (1)
- Smartphone (1)
- Spionen på FRA (1)
- Stay-behind (1)
- Svart låda (1)
- Trafiksäkerhet (1)
- UN (1)
- USAF (1)
- Vulkan (1)
- Vägambulans (1)
Stöd Våra Soldater
Feedjit
Använder Blogger.
Om mig
Min blogglista
-
Embraer konkurrerar med Airbus och Boeing2 dagar sedan
-
Grupp 61 – Anton Modin 145 månader sedan
-
Om en beredskapsinsats3 år sedan
-
Kalla kriget-höst på Armémuseum6 år sedan
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
1 kommentarer:
Airbus har en 1000 version av A380 på väg och denna kommer att bli betydligt längre än Boeings 747-8.
Skicka en kommentar