måndag 2 maj 2011
Orsaken till Air France kraschen i 2009 ett steg närmare förklaringen
13:29 |
Upplagd av
The Transport Blogger |
Redigera inlägg
Franska utredare sade den svart lådan hade halats upp på däcket till en av båtarna som används i bärgningsarbetet. Upptäckten väcker hopp om att slutligen kunna förstå vad som orsakade kraschen.
Airbusplanet, en A330-200 från Air France, störtade i Atlanten efter att ha kommit in i ett område med dåligt väder på väg till Paris från Rio de Janeiro i juni 2009. Samtliga 228 passagerare och besättningsmedlemmar ombord omkom.
Tjänstemän från Frankrikes haverikommission (BEA) meddelar att det är för tidigt att säga om den svarta lådan, som registrerar data från planets instrument men ingen röster, kan ge någon information."En sak som är klart är att även om lådan inte ser skadade på fotografiet kan vi inte säga om den fungerar förrän vi har öppnat upp det," en BEA talesman. För analysen krävs specialutrustning och arbetet kan inte påbörjas förrän den svarta lådan kommit till ett special laboratorium i Paris.
Bärgningsrobotar fortsätter att söka på Atlantens havsbotten för att försöka hitta den andra svarta lådan, som innehåller röst och ljudinspelningar från cockpit.
Bilderna (från BEA:s webbplats) visar vrakdelar och den svarta lådan innan den drogs upp till ytan. Den svarta lådan är i själva verket inte svart utan en orange cylindriska box. Ytan verkar vara intakt och anmärkningsvärt fri från korrosion. Namnet på tillverkaren - amerikanska elektronikföretag Honeywell - är tydligt. Upptäckten kom efter ett långt sökarbete över ett 10.000 kvadratkilometer stort område av havsbotten.
Spekulationer om vad som orsakade olyckan har fokuserat på möjligheten att isbildning har uppkommit på flygplanets Thales hastighetsgivare (pitot rör), som tycktes ge inkonsekventa värden innan kommunikationen med planet förlorades. Förutom möjligheten att slutligen fastställa orsakerna till olyckan så finns det många advokater som ser fram emot att ta del av resultatet som underlag för den flodvåg av skadeståndsanspråk som förväntas.
fler bilder på svt.se
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Etiketter
- Libyen (8)
- Evakuering (7)
- Flyg (6)
- Air France (4)
- Boeing (4)
- MEDEVAC (4)
- UD (4)
- A330 (3)
- C-130 (3)
- Haveri (3)
- NATO (3)
- NFZ (3)
- No Fly Zone (3)
- Transporter (3)
- AF447 (2)
- Ambulansflyg (2)
- B747-8 (2)
- Egypten (2)
- FM (2)
- Gripen (2)
- Hercules (2)
- Krisberedskap (2)
- MSB (2)
- Olycka (2)
- Patientsäkerhet (2)
- SNAM (2)
- Testflight (2)
- A380 (1)
- Airbus (1)
- Ambulanshelikopter (1)
- Anders Jallai (1)
- Aska (1)
- Bildt (1)
- Billström (1)
- CFL (1)
- CRJ (1)
- Carl Bildt (1)
- Cessna (1)
- Delta (1)
- EAW (1)
- EC-130J (1)
- EU (1)
- Eyjafjallajökull (1)
- FFK (1)
- FL 01 (1)
- Flygenhet 66 (1)
- Grimsvötn (1)
- HEMS (1)
- Helikopterutredning (1)
- Island (1)
- Japan (1)
- Luftfartsverket (1)
- Luftrum (1)
- Lästips (1)
- Lågprisflyg (1)
- MIC (1)
- Malta (1)
- Mikael Holmström (1)
- NBC Today Show (1)
- NBG (1)
- Neutralitet (1)
- New York (1)
- Palme mordet (1)
- Pitotrör (1)
- Premiärflygning (1)
- Ryanair (1)
- Räddningstjänstmekanismen (1)
- Rök (1)
- SKL Helikopterprojekt (1)
- Security Council Resolution 1973 (1)
- Smartphone (1)
- Spionen på FRA (1)
- Stay-behind (1)
- Svart låda (1)
- Trafiksäkerhet (1)
- UN (1)
- USAF (1)
- Vulkan (1)
- Vägambulans (1)
Stöd Våra Soldater
Feedjit
Använder Blogger.
Om mig
Min blogglista
-
Fler flygbolag tittar på Airbus A2206 timmar sedan
-
Grupp 61 – Anton Modin 144 månader sedan
-
Om en beredskapsinsats3 år sedan
-
Kalla kriget-höst på Armémuseum6 år sedan
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar