måndag 28 februari 2011
Malta i centrum för Libyen evakueringarna
10:03 |
Upplagd av
The Transport Blogger |
Redigera inlägg
Nu när evakueringen av utländska medborgare från Libyen på allvar tagit fart befinner sig Malta i centrum för dessa evakueringarna.
Malta today skriver, inte utan viss ironi, om att Sverige skickar ett Hercules flygplan till Malta(se svt.se) för att därifrån flyga till Tripoli. Man refererar till Tobias Billström uttalande i förra veckan om att Malta och Italien överdriver konsekvenserna av en eventuell flyktingström och att Sverige under förra året tog emot 32 000 asylsökande utan att söka hjälp från något annat EU land.
Oaktat en eventuell flyktingvåg kommer trycket öka på Malta och dess transportinfrastruktur då både hamnar och flygplatsen används som bas för evakueringsoperationer till Libyen.
Den 25 februari skrev Malta International Airport (MLA) på sin hemsida:
Due to the evolving situation in Libya, there are various unscheduled movements occurring in and out of Malta International Airport. These are being operated by both commercial and charter airlines as well as military aircraft of Air Forces of various States.
Since Monday 21st February, there have been a total of 69 aircraft movements directly related to the emergency due to the situation in Libya. 31 of these movements were operated by commercial airlines, 21 movements were operated by a number of military aircraft belonging to various Air Forces, including those of Austria, United Kingdom, Germany, Ireland, Romania and Canada, whereas 17 movements were operated by small private aircraft.
The total number of passengers brought over from Tripoli by a number of these flights is over 2,000.
As yet, normal scheduled operations at Malta International Airport have not been affected.
Sannolikt kommer trycket på flygplatsen öka då fler länder börjar evakuera sina medborgare. Reuters har en sammanställning på olika länders evakueringsbehov.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Etiketter
- Libyen (8)
- Evakuering (7)
- Flyg (6)
- Air France (4)
- Boeing (4)
- MEDEVAC (4)
- UD (4)
- A330 (3)
- C-130 (3)
- Haveri (3)
- NATO (3)
- NFZ (3)
- No Fly Zone (3)
- Transporter (3)
- AF447 (2)
- Ambulansflyg (2)
- B747-8 (2)
- Egypten (2)
- FM (2)
- Gripen (2)
- Hercules (2)
- Krisberedskap (2)
- MSB (2)
- Olycka (2)
- Patientsäkerhet (2)
- SNAM (2)
- Testflight (2)
- A380 (1)
- Airbus (1)
- Ambulanshelikopter (1)
- Anders Jallai (1)
- Aska (1)
- Bildt (1)
- Billström (1)
- CFL (1)
- CRJ (1)
- Carl Bildt (1)
- Cessna (1)
- Delta (1)
- EAW (1)
- EC-130J (1)
- EU (1)
- Eyjafjallajökull (1)
- FFK (1)
- FL 01 (1)
- Flygenhet 66 (1)
- Grimsvötn (1)
- HEMS (1)
- Helikopterutredning (1)
- Island (1)
- Japan (1)
- Luftfartsverket (1)
- Luftrum (1)
- Lästips (1)
- Lågprisflyg (1)
- MIC (1)
- Malta (1)
- Mikael Holmström (1)
- NBC Today Show (1)
- NBG (1)
- Neutralitet (1)
- New York (1)
- Palme mordet (1)
- Pitotrör (1)
- Premiärflygning (1)
- Ryanair (1)
- Räddningstjänstmekanismen (1)
- Rök (1)
- SKL Helikopterprojekt (1)
- Security Council Resolution 1973 (1)
- Smartphone (1)
- Spionen på FRA (1)
- Stay-behind (1)
- Svart låda (1)
- Trafiksäkerhet (1)
- UN (1)
- USAF (1)
- Vulkan (1)
- Vägambulans (1)
Stöd Våra Soldater
Feedjit
Använder Blogger.
Om mig
Min blogglista
-
Embraer konkurrerar med Airbus och Boeing2 dagar sedan
-
Grupp 61 – Anton Modin 145 månader sedan
-
Om en beredskapsinsats3 år sedan
-
Kalla kriget-höst på Armémuseum6 år sedan
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar