fredag 14 januari 2011
Ambulanser får inte rycka ut
Läser på svt.se att Region Skånes tolv nya ambulanserinte längre kan använda sin EKG-utrustning under färd.
Detta innebär att fästanordningar för bl.a. medicinska instrument skall klara belastningar motsvarande 10 gånger instrumentets vikt. För ett instrument som väger 15 kg skall fästena klara 150 kg.
Enligt Sydsvenskan har utrustningen monterats i "en 1,8 millimeter tunn aluminiumplåt"!
Även jag med en 30 år gammal gymnasieingenjörsexamen förstår att detta inte kommer hålla!
Frågan jag ställer mig är om detta är en engångsföretelse eller om det finna ambulanser i andra landsting med motsvarande brister?
För montering av utrustning i vägambulanser finns en Svensk-/EU-Standard (SS-EN 1789:2007+A1:2010) som säger "All persons and items e.g. medical devices, equipment and objects normally carried on the road ambulance shall be restrained, installed or stowed to prevent them becoming a projectile when subjected to accelerations/decelerations of 10 g in the forward, rearward, left, right and vertical directions."
Detta innebär att fästanordningar för bl.a. medicinska instrument skall klara belastningar motsvarande 10 gånger instrumentets vikt. För ett instrument som väger 15 kg skall fästena klara 150 kg.
Enligt Sydsvenskan har utrustningen monterats i "en 1,8 millimeter tunn aluminiumplåt"!
Även jag med en 30 år gammal gymnasieingenjörsexamen förstår att detta inte kommer hålla!
Frågan jag ställer mig är om detta är en engångsföretelse eller om det finna ambulanser i andra landsting med motsvarande brister?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Etiketter
- Libyen (8)
- Evakuering (7)
- Flyg (6)
- Air France (4)
- Boeing (4)
- MEDEVAC (4)
- UD (4)
- A330 (3)
- C-130 (3)
- Haveri (3)
- NATO (3)
- NFZ (3)
- No Fly Zone (3)
- Transporter (3)
- AF447 (2)
- Ambulansflyg (2)
- B747-8 (2)
- Egypten (2)
- FM (2)
- Gripen (2)
- Hercules (2)
- Krisberedskap (2)
- MSB (2)
- Olycka (2)
- Patientsäkerhet (2)
- SNAM (2)
- Testflight (2)
- A380 (1)
- Airbus (1)
- Ambulanshelikopter (1)
- Anders Jallai (1)
- Aska (1)
- Bildt (1)
- Billström (1)
- CFL (1)
- CRJ (1)
- Carl Bildt (1)
- Cessna (1)
- Delta (1)
- EAW (1)
- EC-130J (1)
- EU (1)
- Eyjafjallajökull (1)
- FFK (1)
- FL 01 (1)
- Flygenhet 66 (1)
- Grimsvötn (1)
- HEMS (1)
- Helikopterutredning (1)
- Island (1)
- Japan (1)
- Luftfartsverket (1)
- Luftrum (1)
- Lästips (1)
- Lågprisflyg (1)
- MIC (1)
- Malta (1)
- Mikael Holmström (1)
- NBC Today Show (1)
- NBG (1)
- Neutralitet (1)
- New York (1)
- Palme mordet (1)
- Pitotrör (1)
- Premiärflygning (1)
- Ryanair (1)
- Räddningstjänstmekanismen (1)
- Rök (1)
- SKL Helikopterprojekt (1)
- Security Council Resolution 1973 (1)
- Smartphone (1)
- Spionen på FRA (1)
- Stay-behind (1)
- Svart låda (1)
- Trafiksäkerhet (1)
- UN (1)
- USAF (1)
- Vulkan (1)
- Vägambulans (1)
Stöd Våra Soldater
Feedjit
Använder Blogger.
Om mig
Min blogglista
-
-
Säpogruppen 1 – Ryssvillan6 månader sedan
-
-
Sjöräddning med helikopter10 år sedan
-
Nu har vi flyttat färdigt!12 år sedan
1 kommentarer:
Vad jag inte förstår är att denna verksamhet inte integreras i förvarets helikopter verksamhet. Detta skulle förutom att öka tillgängliga resurser också ge försvarets förare mer träning då antalet uppdrag skulle öka. Det har alltid varit ett problem i försvaret att kunna erbjuda flygförarna den flygtid de behöver för att kunna hålla sig i trim.
Facköversättare
http://www.native-translator.se/
Skicka en kommentar