torsdag 4 augusti 2011
Orsakerna till AirFrance craschen över atlanten klarnar
13:07 |
Upplagd av
The Transport Blogger |
Redigera inlägg
Franska olycksutredare har släppt en utskrift av samtalet på flygdäck mellan piloterna på Air France flight 447 när de kämpade för att rädda flygplanet. Utskriften gör det skrämmande tydligt att piloterna själva inte upplevde att planet var i stall, trots att stallvarnaren tjöt, och i och med det var alla deras försök dömda att misslyckas.
Avskriften visar att piloterna försökte öka farten enbart genom att dra på full kraft på motorerna och inte ändra flygplanets nos-upp attityd. Avskriften visar också tydligt att piloterna inte förstog varför deras åtgärder inte fick förväntade resultat.
När problemet först uppstod fanns två styrmän i cockpit, medan kaptenen vilade. När kaptenen återvände tilt cockpit hade flygplanet en allt för hög sjunkhastighet och han hade ingen möjlighet att bidra med en strategi för att återfå kontrollen över flygplanet innan det den slog i vattnet.
Den franska haverimyndigheten har sagt att piloterna inte var utbildade på att hantera stallar på hög höjd.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Etiketter
- Libyen (8)
- Evakuering (7)
- Flyg (6)
- Air France (4)
- Boeing (4)
- MEDEVAC (4)
- UD (4)
- A330 (3)
- C-130 (3)
- Haveri (3)
- NATO (3)
- NFZ (3)
- No Fly Zone (3)
- Transporter (3)
- AF447 (2)
- Ambulansflyg (2)
- B747-8 (2)
- Egypten (2)
- FM (2)
- Gripen (2)
- Hercules (2)
- Krisberedskap (2)
- MSB (2)
- Olycka (2)
- Patientsäkerhet (2)
- SNAM (2)
- Testflight (2)
- A380 (1)
- Airbus (1)
- Ambulanshelikopter (1)
- Anders Jallai (1)
- Aska (1)
- Bildt (1)
- Billström (1)
- CFL (1)
- CRJ (1)
- Carl Bildt (1)
- Cessna (1)
- Delta (1)
- EAW (1)
- EC-130J (1)
- EU (1)
- Eyjafjallajökull (1)
- FFK (1)
- FL 01 (1)
- Flygenhet 66 (1)
- Grimsvötn (1)
- HEMS (1)
- Helikopterutredning (1)
- Island (1)
- Japan (1)
- Luftfartsverket (1)
- Luftrum (1)
- Lästips (1)
- Lågprisflyg (1)
- MIC (1)
- Malta (1)
- Mikael Holmström (1)
- NBC Today Show (1)
- NBG (1)
- Neutralitet (1)
- New York (1)
- Palme mordet (1)
- Pitotrör (1)
- Premiärflygning (1)
- Ryanair (1)
- Räddningstjänstmekanismen (1)
- Rök (1)
- SKL Helikopterprojekt (1)
- Security Council Resolution 1973 (1)
- Smartphone (1)
- Spionen på FRA (1)
- Stay-behind (1)
- Svart låda (1)
- Trafiksäkerhet (1)
- UN (1)
- USAF (1)
- Vulkan (1)
- Vägambulans (1)
Stöd Våra Soldater
Feedjit
Använder Blogger.
Om mig
Min blogglista
-
Kraftig ökning för Norwegian2 dagar sedan
-
Grupp 61 – Anton Modin 141 år sedan
-
Om en beredskapsinsats4 år sedan
-
Kalla kriget-höst på Armémuseum7 år sedan
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
1 kommentarer:
Det låter ju betryggande att piloterna inte visste vad de gjorde..
Måste inte situationer som denna tränas i en simulator?
Fransk översättare
http://www.native-translator.se/
Skicka en kommentar