måndag 16 maj 2011
Fullastad B747-8 avbryter start
12:27 |
Upplagd av
The Transport Blogger |
Redigera inlägg
Som jag tidigare skrivit om här på bloggen så pågår nu testprogrammet för Boeings nya jumbojet 747-8. Ett av testerna avser att prova det nya planets förmåga att avbryta en start med full last, en så kallad Ultimate Rejected TakeOff (URT).
Vid det här testet lastade Boeing ett av provflygplanen med överlast så att planets totalvikt var 443 ton samtidigt som bytte till bromsar som var helt utslitna. Tillverkaren har maskinbearbetat bromsarna så att det i princip inte finns något slitlager kvar.
Testpiloten, Kapten Kirk Vining, genomför en normal start med det fullastade planet och när farten är uppe i 320 km/h så ställer han sig på bromsarna utan att använda motorreversering. Han lyckas få stopp på planet 200 meter tidigare än planerat.
Det mest intressanta med testet, som videon tydligt visar, är dock inte själva inbromsningen utan hur planet klarar den enorma värme som utvecklats under inbromsningen. Temperaturen bedöms vara mer än 1400 grader celsius. Brandkåren är snabbt på plats men får inte, utom i nödfall, kyla ner bromsarna under 5 minuter. Detta för att simulera en verklig situation på en riktig flygplats där det i ett worst case kan ta upp till 5 minuter innan brandkåren är framme vid planet.
"This was the worst case," säger en av testingenjörerna. Genom detta test kan du vara säker på att när väl den nya jumbon är i reguljär trafik så går det att få stop på planet.
Läs mer: Boeing
Vid det här testet lastade Boeing ett av provflygplanen med överlast så att planets totalvikt var 443 ton samtidigt som bytte till bromsar som var helt utslitna. Tillverkaren har maskinbearbetat bromsarna så att det i princip inte finns något slitlager kvar.
Testpiloten, Kapten Kirk Vining, genomför en normal start med det fullastade planet och när farten är uppe i 320 km/h så ställer han sig på bromsarna utan att använda motorreversering. Han lyckas få stopp på planet 200 meter tidigare än planerat.
Det mest intressanta med testet, som videon tydligt visar, är dock inte själva inbromsningen utan hur planet klarar den enorma värme som utvecklats under inbromsningen. Temperaturen bedöms vara mer än 1400 grader celsius. Brandkåren är snabbt på plats men får inte, utom i nödfall, kyla ner bromsarna under 5 minuter. Detta för att simulera en verklig situation på en riktig flygplats där det i ett worst case kan ta upp till 5 minuter innan brandkåren är framme vid planet.
"This was the worst case," säger en av testingenjörerna. Genom detta test kan du vara säker på att när väl den nya jumbon är i reguljär trafik så går det att få stop på planet.
Läs mer: Boeing
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Etiketter
- Libyen (8)
- Evakuering (7)
- Flyg (6)
- Air France (4)
- Boeing (4)
- MEDEVAC (4)
- UD (4)
- A330 (3)
- C-130 (3)
- Haveri (3)
- NATO (3)
- NFZ (3)
- No Fly Zone (3)
- Transporter (3)
- AF447 (2)
- Ambulansflyg (2)
- B747-8 (2)
- Egypten (2)
- FM (2)
- Gripen (2)
- Hercules (2)
- Krisberedskap (2)
- MSB (2)
- Olycka (2)
- Patientsäkerhet (2)
- SNAM (2)
- Testflight (2)
- A380 (1)
- Airbus (1)
- Ambulanshelikopter (1)
- Anders Jallai (1)
- Aska (1)
- Bildt (1)
- Billström (1)
- CFL (1)
- CRJ (1)
- Carl Bildt (1)
- Cessna (1)
- Delta (1)
- EAW (1)
- EC-130J (1)
- EU (1)
- Eyjafjallajökull (1)
- FFK (1)
- FL 01 (1)
- Flygenhet 66 (1)
- Grimsvötn (1)
- HEMS (1)
- Helikopterutredning (1)
- Island (1)
- Japan (1)
- Luftfartsverket (1)
- Luftrum (1)
- Lästips (1)
- Lågprisflyg (1)
- MIC (1)
- Malta (1)
- Mikael Holmström (1)
- NBC Today Show (1)
- NBG (1)
- Neutralitet (1)
- New York (1)
- Palme mordet (1)
- Pitotrör (1)
- Premiärflygning (1)
- Ryanair (1)
- Räddningstjänstmekanismen (1)
- Rök (1)
- SKL Helikopterprojekt (1)
- Security Council Resolution 1973 (1)
- Smartphone (1)
- Spionen på FRA (1)
- Stay-behind (1)
- Svart låda (1)
- Trafiksäkerhet (1)
- UN (1)
- USAF (1)
- Vulkan (1)
- Vägambulans (1)
Stöd Våra Soldater
Feedjit
Använder Blogger.
Om mig
Min blogglista
-
airBaltic introducerar Popup-flyg16 timmar sedan
-
Grupp 61 – Anton Modin 144 månader sedan
-
Om en beredskapsinsats3 år sedan
-
Kalla kriget-höst på Armémuseum6 år sedan
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
1 kommentarer:
Imponerande att se denna koloss stoppa upp så snabbt!
Vad väger en sådan jätte mon tro?
Översätt
The Native Translator
http://www.native-translator.se/
Skicka en kommentar